Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
آموزش

دمای مناسب GPU برای اجرای بازی های سنگین در لپتاپ

زمان مطالعه: 4 دقیقه

اکثر دستگاه‌ های مدرن از جمله لپ تاپ، گوشی، تبلت یا دستکتاپ دارای نوعی GPU برای کمک به تولید تصاویر و گرافیک کامپیوتری هستند. GPU که مخفف واحد پردازش گرافیکی است، یکی از مهم ترین اجزای کامپیوتر شما در موارد فضای شخصی و تجاری خواهد بود. بازی کردن با عملکرد بالا و عناصر رابط کاربری پیچیده بدون GPU امکان پذیر نخواهد بود. برای حفظ وضعیت خوب دستگاه، دانستن اینکه دمای مناسب GPU برای اجرای بازی های سنگین در لپتاپ چقدر است، به شما کمک می کند. در این مقاله به پاسخ این سؤال می پردازیم.

آیا شما برای گیمینگ با لپتاپ به GPU نیاز دارید؟

قطعه GPU برای انجام کارهای مختلفی از جمله اجرای اپلیکیشن ها، کارهای گرافیکی و ویدئو رندرینگ به کار می رود. اما مهم ترین عملکرد آن برای گیمینگ و اجرای بازی هاست. بازی‌ های ویدیویی از نظر محاسباتی، با گرافیک واقعی و نقشه‌ های وسیع و پیچیده درون بازی، علاوه بر فناوری‌ های نمایشگر پیشرفته مانند 4K، رفرش ریت بالا و بازی‌ های واقعیت مجازی، نیازمند GPU مناسب هستند.

تمامی این قابلیت ها منجر به افزایش فشار روی پردازنده گرافیک می شود. GPU دستگاه تان اهمیت زیادی دارد چون باعث می شود بازی ها روان و راحت اجرا شوند. در نتیجه برای اجرای بازی های سنگین در لپتاپ باید دمای GPU روی حد مناسب و قابل قبولی بماند.

عواملی که منجر به بالا رفتن دمای GPU در لپتاپ می شوند

عوامل زیر باعث می شوند دمای جی پی یو بالا برود و داغ کند:

  • بازی های وابسته به پردازنده گرافیکی
  • کیفیت سیستم خنک کننده GPU
  • دمای محیط
  • کیفیت کیس
  • پردازنده گرافیکی گرد و غبار گرفته است
  • کامپیوتر شما قدیمی است
  • کیفیت جریان هوا
  • فن های کامپیوتر کار نمی کنند
  • در تنگنا بودن دستگاه

دمای مناسب GPU برای اجرای بازی های سنگین در لپتاپ چقدر است؟

دمای بهینه گیمینگ GPU در شرایط استفاده عادی از 65 تا 85 درجه سانتیگراد (149 تا 185 درجه فارنهایت) متغیر است. توجه داشته باشید که دمای GPU به برند و مدل GPU بستگی دارد. علاوه بر این، دمای بهینه GPU برای بازی نباید از 85 درجه سانتیگراد (185 درجه فارنهایت) بیشتر شود، حتی اگر آن قطعه توان تحمل دمای بالاتر را داشته باشد.

دمای مناسب GPU برای بازی های سنگین در لپتاپ را به سختی می توان اندازه گرفت زیرا هر برند و مدلی با مدل دیگر متفاوت است. اکثر مدل ها یک “رنج ایمن” دمایی دارند که باید در آن محدوده بمانند. با اینحال قانون کلی GPU های گیمینگ می گوید دمای این قطعه را زیر 85 درجه سانتی گراد نگه دار. هر قدر پایین تر همه چیز بهتر خواهد بود.

دمای بالای GPU چه معنایی دارد؟

زمانی که دمای این قطعه بالا برود معانی مختلفی دارد. ساده ترین آن ها این است که GPU شما دارد به سختی کار می کند. این سختی دلیل بر نگرانی نیست مگر اینکه متوجه شوید دمای قطعه چندین ساعت در درجه بالا مانده است و خنک نمی شود. در این حالت، لپتاپ شما دچار مشکلات عملکردی شده است.

برای آنکه بدانید دمای مناسب GPU چقدر باشد، یک نرم افزار بررسی دما نصب کنید تا هنگام کار با دستگاه، همه چیز را رصد کند. با نصب چنین برنامه ای از مشکلات احتمالی جلوگیری خواهد شد و عملکرد کامپیوتر را بررسی خواهید کرد.

چگونه دمای GPU را پایین بیاوریم؟

اگر دمای این قطعه پایین نمی آید، راه حل های زیر را اعمال کنید:

دمای-GPU برای-اجرای-بازی-در-لپتاپ-2

میزان جریان و ورودی هوا به درون سیستم تان را افزایش دهید

لپتاپ خود را در محلی قرار دهید که بسته نیست و هوا جریان دارد. با این کار اجازه می دهید فن ها کار خودشان را انجام دهند. از قرار دادن لپتاپ تان به روی فرش یا درون کابینت خودداری کنید. همچنین هرگز لپتاپ را روی پاهای خود قرار ندهید زیرا جلوی ورود و خروج هوا را می گیرید، عملکرد فن را مختل می کنید و گرمای بدن تان به دمای دستگاه می افزاید.

چنانچه جا به جا کردن دستگاه تأثیری به روی کاهش دمای GPU نداشت، باید به فکر سیستم خنک کننده بیشتر یا جدیدتر بیفتید. با خرید پایه های خنک کننده یا بررسی فن های لپتاپ، به کاهش دمای آن کمک کنید.

کامپیوتر و کارت گرافیک خود را تمیز کنید

از یک قوطی هوای فشرده برای تمیز کردن مناطق غیرقابل دسترس و همچنین تراشه ها و پردازنده های حساس لپتاپ خود استفاده کنید. گرد و غبار و انباشته شدن شان از جمله بزرگ ترین قاتلان سخت افزارها هستند. راهنمای تمیز کردن خنک کننده های کامپیوتر را در این مقاله از لیون تک بخوانید.

مطمئن شوید فن های GPU شما کار می کنند

اگر فن های کامپیوتر شما کار نکنند، کوچک ترین عملیاتی با لپتاپ منجر به افزایش دما به روی آن می شود. فرقی ندارد بازی های سنگین اجرا کنید یا چند تا تب روی مرورگر خود باز کنید، دمای GPU بالا رفته و دیگر روی حالت مناسب نمی آید. این اتفاق منجر به خرابی اساسی خواهد شد.

دمای اتاق را کاهش دهید

این کار ساده ترین گزینه ممکن نیست اما می تواند به دستگاه شما کمک کند. اگر امکان خنک کردن اتاق را ندارید، بهتر است از لپتاپ خود در ساعات خنک شبانه روز استفاده کنید تا فشار کمتری به GPU وارد شود.

چگونه دمای GPU را بررسی کنیم؟

متوسط دمای مناسب برای GPU گیمینگ و اجرای بازی ها در لپتاپ بین 65 تا 75 درجه سانتی گراد است و هرگز نباید بیشتر از 85 درجه شود. برای جلوگیری از این اتفاق، روند دمای این قطعه را به شکل زیر بررسی کنید:

  • به روی ویندوز 10 یا 11، می توانید از بررسی عملکرد یکپارچه برای دمای GPU خود استفاده کنید. کلیدهای Ctrl + Shift + ESC را بزنید و بعد به تب performance بروید. در سمت چپ، به دنبال GPU بگردید. در آنجا لیست تغییرات دمایی را خواهید دید.
  • سیستم عامل های لینوکس و ویندوز می توانند از ابزار کد باز Open Hardware Monitor جهت بررسی دمای GPU استفاده کنند. این ابزار دمای CPU، هارد درایو و باقی بخش ها را نیز نشان می دهد.
  • روی Mac OS ابزار کد باز XRG در دسترس است که مثل ابزار قبلی، دمای کل بخش های سیستم را نشان می دهد.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده است، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all دیدگاه
دکمه بازگشت به بالا